Bună, sunt Flori, o persoană ambițioasă și curioasă din cale-afară, care e mereu în căutare de noi provocări. Acum patru ani am decis că următoarea mea provocare e un program de master în străinătate, iar în prezent sunt alumnă a Universității Twente, din Enschede, Olanda. Sper ca experiența mea să ofere puțină perspectivă asupra acestui proces și să ofere puțină încredere celor ce încă au dubii.
Am ajuns să urmez programul de licență Cibernetică Economică din două motive: voiam să aplic la ASE la Finanțe și o studentă de acolo mi-a zis că dacă îmi place informatica, CSIE ar trebui să fie prima mea opțiune ca facultate, iar specializarea mi-am ales-o cu ajutorul unui voluntar din SiSC, organizația studențească a facultății respective, care a fost suficient de amabil cât să aibă răbdare să îmi explice diferențele dintre cele 3 opțiuni. În prezent, sunt absolventă a Universității Twente din Olanda, unde am studiat programul de master Data Science and Business.
Dacă e să fiu sinceră, m-am bucurat enorm să studiez în București, la buget, dar adevăratul entuziasm pentru începerea facultății a fost, de fapt, procesul de recrutare din SiSC, organizația în care am făcut voluntariat pe toată perioada facultății. E necesar să menționez acest aspect, deoarece focusul meu pe perioada facultății a fost 70% voluntariat și 30% facultate. Singurul an în care procentele au fost puțin diferite a fost ultimul an, în care aveam un job part-time (în prima parte a anului), o licență de scris, o medie pe care îmi propusesem să o îmbunătățesc și examenul IELTS. Puțin ambițios, știu, dar abia în ultimul an m-am decis că voi urma un program de master în străinătate.
Voluntariatul a fost probabil una dintre cele mai bune decizii ale mele, căci, pe lângă soft skills-urile căpătate (lucru în echipă, comunicare, problem-solving, leadership), am învățat despre managementul de proiecte, negocieri, marketing, dar mai am ales am întâlnit persoane care mi-au dat încredere în mine și m-au inspirat să trăiesc experiența unui master în străinătate prin puterea exemplului.

Experiența academică
La primul curs de la master, a intrat în clasă profesorul și ne-a spus că avem 5 zile să ne găsim o companie pentru care să realizăm proiectele de la clasă. M-a bufnit râsul și am fost întrebată ce s-a întâmplat. Răspunsul meu a fost: “ Am crezut că e o glumă. Abia am învățat cum să ajung în campus, mi se pare efectiv imposibil să conving o companie să lucreze cu noi din moment ce nu cunosc niciuna.” Mi-a zis s-o iau ca pe o provocare pentru că nu e o glumă și deadline-ul e în câteva zile. M-am ambiționat atât de tare încât în ziua respectivă am făcut o analiză de piață, am contactat 6 companii, iar 5 din ele mi-au acceptat propunerea chiar a doua zi. Nu numai că a trebuit să alegem noi cu ce companie vom lucra, dar echipa mea a fost prima care a anunțat colaborarea.
În proporție de 80%, proiectele de grup au fost realizate în colaborare cu companii în care a trebuit să investigăm probleme reale, să oferim consultanță și soluții. La cursuri, teoria era mereu dezbătută și aplicată pe cazuri de studiu reale din piață. Aproape în fiecare săptămână, aveam drept invitați reprezentanți din diverse companii care veneau să povestească cum sunt aplicate anumite tehnologii și care sunt avantajele, dar și dezavantajele folosirii lor. Iar majoritatea profesorilor fie aveau propriul lor business, fie erau cercetători, având în comun pasiunea pentru subiectul pe care îl predau.
Ședințe în companii internaționale, în care CEO-ul și alte persoane din management vin să te asculte pe tine, simplu student, și să fie recunoscători pentru munca pe care o faci pentru ei reprezintă un scenariu pe care eu nu l-am întâlnit niciodată în România.
Nu mi-am cumpărat niciodată cărți, pentru că toate materialele erau disponibile online pe platforma universității, împreună cu articole de cercetare despre tot ce e la zi. De la studenta care obișnuia să pună 30% accent pe studiu, am ajuns să îmi petrec întreaga zi în bibliotecă studiind și lucrând la proiectele pe care le aveam de predat.
Experiența de aici mi-a schimbat radical imaginea despre educație și am înțeles cât de important este un sistem de predare centrat pe nevoile studentului.

Voluntariat și experiența profesională
Datorită experienței și skill-urilor dobândite prin voluntariat, am reușit să îmi găsesc un job part-time, înainte de a mă muta efectiv în Olanda, în cadrul universității ca ambasador al studenților români. Pot spune că acest job a fost foarte semnificativ, deoarece mi-a schimbat complet percepția pe care o aveam asupra marketing-ului. Prin această poziție am putut să observ cum tot ceea ce învățam despre importanța datelor în cadrul masterului poate fi aplicat pentru a îmbunătăți strategiile de marketing și a oferi o experiență mult mai bună viitorilor studenți.
Am devenit, așadar, pasionată de rețelele sociale și de algoritmii din spatele acestora și din acest motiv am început să studiez în timpul liber mult mai mult acest domeniu. Și cum cel mai bine înveți atunci când practici, am acceptat oportunitatea de a face parte din managementul a două asociații, în doi ani consecutivi, și de a mă ocupa de tot ceea ce înseamnă prezența digitală.
Am decis să urmez o carieră ca Data-Driven Marketer. Deoarece acest job presupune interacțiune cu clienții, implicit cunoașterea limbii olandeze la nivel avansat, am fost nevoită să optez temporar pentru o poziție ca profesoară de Computer Science în cadrul universității pentru studenții de la licență. Pe durata masterului, nu am fost sigură că vreau să rămân în Olanda și consideram și alte țări, din această cauză și întârzierea cu învățarea limbii.
Nimic nu este imposibil atunci când faci o decizie și îți dedici tot timpul pentru a-ți vedea visul devenit realitate. Cine și-ar fi imaginat acum 5-6 ani că voi ajunge să studiez în Olanda? Dar uite-mă aici, mai fericită decât mi-aș fi putut imagina că am ales să plec, chiar și când toți cei apropriați mă rugau să rămân. Și cu siguranță, cea mai bună decizie făcută pentru viitorul meu.
Despre asumarea deciziilor
A fost dificil să plec? Da, faptul că m-am decis târziu a avut multe consecințe. Pre-sesiunea a fost suprapusă cu perioada în care am avut examenul de IELTS, aproape că am ratat deadline-ul de la universitate din cauza întârzierilor eliberării documentelor necesare de la ASE, dar am depus toate eforturile necesare pentru a mă asigura că voi deveni studentă în Olanda.
M-am adaptat ușor la noul sistem de învățământ? Nu, în primul an a fost destul de dificil, efortul pentru un 10 în România abia dacă îți aduce un 7 în Olanda și totul era diferit. De la orele de curs, tipul de materiale primite, așteptările pe care profesorii le aveau de la noi până la modul dinamic și foarte rapid de a învăța noi concepte. M-am adaptat, am învățat să studiez mai bine, cum să îmi iau notițe, cum să fiu eficientă când citesc și cum să dezbat orice concept teoretic care mi se prezintă.
Recomand această experiență? Am realizat de curând că nu este pentru oricine. Satisfacția este una mare și, pentru mine, cu siguranță a fost cea mai bună decizie. Dar necesită efort, perseverență, ambiție și o dorință extraordinară de autodepășire.
