Salutare,
Bine te-am regăsit la un articol despre un subiect esențial în orice situație și care te poate ajuta în mod cert în carieră, dar de data asta chiar și în viața personală.
Este vorba de comunicare, mai exact despre un sistem ce împarte oamenii în mai multe categorii de personalități, fiecare având aspecte specifice, sistemul DISC. Să luăm lucrurile pe rând, începând cu skill-ul de comunicare.
De ce este comunicarea importantă în zona profesională?
Comunicarea este un simplu mod de a transmite informații dintr-un loc în altul, în teorie. Spun în teorie pentru că în 2020 nu cred că “simplu” mai poate face parte din definiția acestui skill, deoarece devine din ce în ce mai greu să avem o comunicare eficientă.
Ca un argument al acestei afirmații, vreau să îți spun că acest skill, comunicarea, este de multe ori locul 1 în topul angajatorilor cand vine vorba de soft-skill-uri cautate la un angajat. Astfel, comunicarea a devenit o abilitate, nu ceva ce vine de-a gata, iar ca orice altă abilitate ea poate fi antrenată, dar intrăm în detalii puțin mai târziu.
Dar de ce este comunicarea atât de complicată? De ce multe persoane sunt speriate de ea sau angajatorii îi acordă o atenție atât de mare? Hai să aruncăm o privire la schema de mai jos.
Această diagramă explică procesul de comunicare. Cand am văzut-o acum câțiva ani pentru prima oară, mi s-a părut inutilă, deoarece abstractizează mult prea mult ceva atât de simplu, comunicarea. Însa, cu timpul, am început să îi văd importanța.
Ți s-a întâmplat vreodată ca cineva să te înțeleagă greșit sau să iei ceva personal, poate când nu era cazul? Ei bine, acesta este un aspect pe care această schemă îl scoate în evidență, faptul că mesajul pe care vrem să îl transmitem trece inconștient prin mai multe etape:
- modul în care transmitem informația (encode)
- canalul (scris, oral etc.)
- eventuale bariere (etnie, religie, limbă etc.)
- modalitatea în care persoana cu care comunicăm interpretează mesajul nostru (decode)
Astfel, putem spune despre comunicare că este un mod prin care noi ne descriem realitatea, pe care fiecare o poate vedea diferit. Aici pot să apară eventuale conflicte sau neînțelegeri.
Acum că am clarificat aceste aspecte și am văzut utilitatea comunicării, dar și dificultățile cu care vine la pachet, putem trece la pasul următor, acela de a înțelege legătura dintre tipurile de personalități și comunicare.
Cu ce ajută tipurile de personalitate?
Există o multitudine de studii realizate pe sute de mii de persoane, din care reies anumite tipare de caracteristici și comportament, ce pot fi încadrate în câteva grupuri. Astfel, există mai multe sisteme după care te poți baza, fiecare având un număr de personalități, de la 2 (introvert-extrovert) la 16 (16Personalities).
Sistemul despre care am învățat și pe care l-am pus în aplicare în ultimii ani, are 4 personalități și vom intra în detalii imediat, dar înainte de acest lucru aș vrea să îți mai prezint o schemă despre nivelele pe care este necesar să le parcurgem pentru a ajunge la comunicare.
Primul nivel poate părea contra-intuitiv, dar este cel de auto-cunoastere. Acest nivel este important pentru a trece mai departe, deoarece fără a te cunoaște și înțelege pe tine, este dificil să ai o comunicare eficientă cu cei din jur.
Nivelul următor este și el legat tot de tine și se referă la momentul în care ajungi să controlezi anumite reacții pe care le ai la diferiți stimuli. Ca să îți dau un exemplu dacă știi ca o persoana te enervează și ești nevoit să interacționezi cu ea, prin auto-control vei putea să te stăpânești mai ușor datorită faptului că ai conștientizat acest lucru înainte de comunicarea efectivă.
Al treilea nivel se referă la înțelegerea celor din jur. Aici există simțuri pe care ni le dezvoltăm pe parcursul vieții, iar tipurile de personalități vin în ajutorul nostru pentru a încadra mai ușor persoanele cu anumite caracteristici sau reacții.
Ultimul nivel este cel de comunicare. După ce am reușit să ne înțelegem și să ne controlăm pe noi și reușim să înțelegem și persoanele din jurul nostru, ajungem la procesul prin care putem comunica în funcție de personalitatea persoanei din fața noastră.
În final, vreau să mai sumarizez ideile de mai sus legate de personalități:
- Te pot ajuta să îți dai seama care sunt aspectele care pot părea deranjante și să le îmbunătățești pe parcurs.
- Sunt o modalitate extrem de rapidă de a înțelege o persoană, bazate pe statistici și de a-ți maximiza șansele de a realiza o comunicare eficientă cu aceasta.
- Ele nu reprezintă adevărul absolut, dar sunt un punct de plecare excelent.
Sistemul DISC – Model de personalitate și comportament
Cum spuneam și mai sus, există mai multe sisteme ce au fost realizate în urma studiilor asupra diferitelor caracteristici comune ale oamenilor, iar unul dintre cele mai cunoscute este sistemul DISC.
“DISC is a non-judgmental tool used for discussion of people’s behavioral differences”.
https://www.discprofile.com/what-is-disc/overview/
Acesta este un model ce conține 4 personalități, fiecare având niște tipare comportamentale. Ce mi-a plăcut la descrierea sistemului este faptul că acesta nu judecă ci încadrează persoanele în anumite tipare comportamentale.
Cum o să vedem și în continuarea articolului, nicio personalitate nu este “corectă” sau “greșită”.
O ultima observație înainte să intrăm în detalii este faptul că am ales să prezentăm denumirile personalităților în limba romană pentru a avea un impact mai puternic.
Astfel, cele 4 personalități regăsite în DISC sunt următoarele: Dominant, Influențator, Stabil și Conștiincios. Probabil că imediat ce ai citit aceste cuvinte ți-au venit în minte anumite sentimente și păreri despre aceste personalități. Hai să le descriem puțin pe fiecare. Încearcă să îți iei aceste informații obiectiv, fără să judeci, așa cum spune și definiția.
- Dominant
Personalitatea “D” (Dominant) dorește să aibă controlul oricărei situații și este gata să intre în competiție cu oricine pentru a-și atinge rezultatele.
Caracteristici:
- motivat de obiective, rezultate, cifre
- extrem de direct, nu este adeptul “small talk-ului”
- orientat pe acțiune
- deloc empatic
- nu își arată vulnerabilitățile
- Influențator
Personalitatea “I” (Influențator) dorește să fie în centrul atenției, să primească confirmarea celor din jur.
Caracteristici:
- plin de energie și formează repede relații
- entuziasmat de aproape orice
- de asemenea orientat pe acțiune, dar de multe ori în colaborare cu alții
- impulsiv și își pierde repede atenția
- dezorganizat
- Stabil
Personalitatea “S” (Stabil) este empatic cu cei din jur și mereu dispus să te ajute.
Caracteristici:
- calm, răbdător și constant
- dornic să îi susțină pe cei din jur
- orientat către colaborare
- nu își dorește să îi supere pe cei din jur
- frică de schimbare
- Conștiincios
Personalitatea “C” (Conștiincios) este orientat către muncă, iar aceasta trebuie să fie la o calitate ridicată, fără compromisuri.
Caracteristici:
- orientat către informație, fiind de multe ori expert în diferite domenii
- sistematic, analitic
- pune accent pe precizie și calitate
- îi este foarte greu să ia decizii, deoarece se gandește foarte mult la alternative
- nu foarte receptiv la feedback
Destul de interesant, nu? Te-ai regăsit în vreuna dintre aceste personalități? Poate în mai multe? Fiecare dintre noi are o personalitate pregnantă și poate avea 1 sau 2 personalități secundare. Îți las la sfârșitul articolului un test prin care îți poți clarifica acest aspect.
Descrierile sunt minimale, sistemul DISC conține o descriere mult mai detaliată a personalităților, însă poți privi aceste informații ca pe un rezumat.
După ce reușim să ne dăm seama de specificitațile fiecărei personalități, putem trece mai departe, la modul de comunicare cu fiecare dintre acestea.
Mod de comunicare
Bun, acum este momentul să vedem ce tip de comunicare are nevoie fiecare personalitate și care este relația dintre acestea.
- Personalitatea “D” – Dominant
Comunicarea cu acesta trebuie sa fie una bazată pe eficiență, fără detalii inutile.
- accentul trebuie pus pe rezultate, cifre, întrebări clare
- fără “small-talk”, discuția trebuie să fie concretă, direct la subiect
- este posibil ca acesta să repezească alte persoane
- Personalitatea “I” – Influențator
Comunicarea cu acesta este una bazată pe lucruri interesante
- discuția este plină de entuziasm și energie
- este dificil să intri în multe detalii pe un subiect, sare de la un subiect la altul.
- este foarte posibil să îi pierzi atenția repede, dacă acesta găsește ceva mai interesant
- Personalitatea “S” – Stabil
Comunicarea cu acesta este una deschisă, calmă, caldă, acesta fiind de multe ori dispus să te asculte când ai nevoie de acest lucru.
- este 100% implicat în discuție, foarte empatic
- nu este dispus să iasă în evidență, îi place să fie un om din umbră
- caută să nu intre în conflicte, nu iese din zona de confort
- Personalitatea “C” – Constiincios
Comunicarea cu acesta este plină de detalii și întrebări, fiind bazată pe date clare și informații sigure.
- are expertiză pe lucrurile pe care le discută
- nu are răbdare cu discuțiile pe care le consideră puerile
- intră în foarte multe detalii, indiferent dacă este util sau nu
După cum observi fiecare are anumite calități și defecte în comunicare, iar acesta este un alt aspect foarte important în skill-ul de comunicare, să îți dai seama în funcție de personalitatea ta, cum să abordezi discuția cu o anumită personalitate.
Un lucru foarte important de menționat este relația dintre personalitățile pe diagonală. În mod natural, acestea sunt opuse și sunt mai dificil de abordat. Astfel, un Dominator este foarte posibil să repezească un Stabil, având niveluri de empatie și răbdare opuse. Celălalt exemplu este comunicarea dintre un Influențator și un Conștiincios, unde nivelul de energie și creativitate sunt din nou opuse.
Aceste tipuri de comunicări necesită pur și simplu un pic mai multă atenție și efort din partea noastră.
Aplicabilitate – exemple
- Autocunoaștere
Acest instrument te poate ajuta să îți dai seama de punctele tale forte, de anumite slăbiciuni sau de anumite reacții și tipuri de comportament în funcție de situații. Te poate ajuta să nu îți judeci neapărat reacțiile, ci să le înțelegi, să le accepți și să le controlezi, dacă asta îți dorești.
Exemplu mediu academic
Dacă personalitatea ta pregnantă este “I” – Influențator și trebuie să susții un examen tehnic, poate cu multe formule, îți poți da seama că ai tendința de a trece în general peste detalii, și poți acorda o atenție sporită asupra tuturor informațiilor cerute la lucrarea respectivă.
Exemplu loc de muncă
Dacă personalitatea ta pregnantă este “D” – Dominant și îți dai seama că lipsa ta de empatie dăunează relației cu colegii tăi, poți face un efort din când în când să abordezi câteva discuții de tip “small-talk” și să arăți cu adevărat interes în timpul comunicării.
- Comunicare cu alte persoane
După ce ai stăpânit autocunoasterea, îți va fi destul de ușor să știi ce tip de comunicare este necesară în interacțiunea cu celelalte personalități și peste ce bariere trebuie să treci pentru a realiza acest lucru eficient.
Poate să fie incomod la început, dar odată ce îi vezi beneficiile, poate deveni un proces natural din viața ta.
Exemplu mediu academic
Sa presupunem că personalitatea ta principala este de “S” – Stabil, iar unul din profesorii tăi are personalitatea principala “C” – Conștiincios. În timpul orelor când trebuie să oferi un răspuns, chiar dacă îți poate părea că te lauzi și oferi prea multe detalii, încearcă să o faci, iar acesta va aprecia acest lucru. De asemenea, arată că îți pasă de calitate în lucrările scrise.
Exemplu muncă
Să presupunem că personalitatea ta principală este cea de “C” – Conștiincios, iar managerul tău are personalitatea principala “D” – Dominator. Va fi nevoie să depui un efort și să extragi doar informații esențiale pentru el, nu toate detaliile care ție poate ți se par importante. De asemenea, dacă acesta îți spune să faci rabat de la calitate, încearcă să nu o iei imediat ca pe un lucru negativ și să găsești împreună cu el un echilibru între calitate și timpul de execuție.
După toate aceste informații aș vrea să închei cu o idee care să așeze apele acestei călătorii legate de caracteristici și comportamente. Ca o echip sau un grup să funcționeze este nevoie de un echilibru de personalităti, fiind nevoie de punctele forte ale fiecăruia, dar și de acceptarea defectelor. Doar imaginează-ți o echipa formată doar din dominatori, s-ar băga unul peste celălalt instant. Sau poate o echipă formată doar de influențatori, pauza de cafea ar depăși două ore.
Concluzie
Acestea au fost informațiile esențiale pe care ar trebui să le cunoști despre personalități și comunicare. Uneori, punerea în aplicare a acestora este văzută de anumite persoane drept o transformare a comunicării în ceva nenatural, însă eu consider că atât timp cât scopul este acela de a îmbunătăți autocunoașterea și de a comunica eficient cu cei din jur, aceste skill-uri îți vor veni în ajutor, iar pe măsură ce le vei stăpâni din ce în ce mai bine, vei putea observa o fluiditate mai mare în conversațiile tale cu cei din jur. Tu ce crezi?
Încearcă să faci un experiment în următoarea săptămână, în care să încerci să intuiești personalitatea celor din jurul tău, poate fi o activitate distractivă, din care cu siguranță vei avea de învățat. Îți las aici un link către un test DISC pentru a afla și tu ce personalitate ai.
Lasă-ne în comentarii ce rezultat ai primit și nu uita: nu există o personalitate corectă sau greșită, fiecare are lucruri speciale, ce te pot deosebi.
Sper că a fost util acest articol pentru tine, iar dacă mai ai întrebări sau ai dori să afli mai multe detalii despre acest subiect, scrie-ne pe social media și putem discuta mai pe larg.
Zi faină!
P.S.: Era să uit. Prima oară am intrat în contact cu aceste informații în programul Leaders Explore, realizat de fundația Leaders. Nu puteam să nu îi precizez, vă recomand să îi urmăriți deoarece livrează un conținut de calitate.