Drumul de la Full Stack Developer la antreprenor în marketing afiliat

Cine sunt?

Ciprian Drăgoi, 33 ani, absolvent al unui liceu tehnic de textile-pielărie, self taught web developer (PHP) începând de la vârsta de 16 ani și cu atât de mare încredere în mine încât m-am angajat direct pe un post de middle php developer în prima lună de după examenul de BAC. Experiența de angajat a fost ca o școală de business, având norocul să lucrez în companii unde am fost tot timpul implicat în luarea deciziilor (cum facem?, de ce facem așa?, de ce e mai eficient așa?). Sunt pasionat de programare, însă nu mi-a plăcut niciodată să fiu un simplu executant care nu are acces la imaginea de ansamblu. 

5 ani mai târziu am ajuns să fiu fondator tehnic pentru Marketizator (un SaaS util magazinelor online pentru creșterea vânzărilor). A fost cea mai mare provocare tehnică a mea și primul loc unde eram practic responsabil de succesul companiei. După 3 ani de dezvoltare și împingere în piață, compania a primit o investiție de un milion de euro de la un fond de investiții și am considerat că treaba mea s-a terminat acolo.

Astăzi îmi folosesc cunoștințele de programare pentru a genera venituri din proiecte (website-uri) monetizate prin marketing afiliat, o activitate mult mai flexibilă și mai profitabilă dpdv. al timpului investit. Scriu despre asta pe afiliatti.ro

De ce Full Stack Developer (pe Web)?

Prima mea experiență cu programarea a fost când am deschis din greșeală un fișier readme.html cu Notepad și am înlocuit cuvântul red cu blue. Am observat ulterior în browser că textul și-a schimbat culoarea din roșu în albastru și am avut acel moment de AHA, deci așa se fac site-urile

Din aproape în aproape am aflat cum să fac un tabel, un link, cum să introduc o imagine, cum să fac textul mai mare etc. La un moment dat mi-am pus întrebarea Dar cum fac cei cu site-uri de mii de pagini? Modifică un text în mii de pagini manual? și așa am aflat de limbajul PHP care m-a ajutat să generez pagini într-un mod dinamic cu informații dintr-o bază de date mySQL.

Practic, am ajuns Full Stack fără să-mi doresc și fără să știu ce înseamnă, pe moment aveam doar o problemă căreia trebuia să-i găsesc rezolvare. 

Faptul că ești stăpân pe toate tehnologiile necesare publicării unui website îți dă această abilitate extraordinară de a-ți pune în practică propriile idei. Nu foarte multe meserii se pot lăuda cu asta.

Întâlnirea cu marketing-ul afiliat

Pentru mine, ideea de învățat pe cont propriu s-a rezumat foarte mult la partea practică (a face chestii). Neștiind care erau etapele corecte de a învăța, pur și simplu îmi puneam în gând “hai să fac un site de felicitări (da, erau la moda astfel de site-uri)” și mă apucam de treabă. Probabil m-am scărpinat de multe ori cu mâna stângă la urechea dreaptă și am reinventat roata dar nu-mi păsa, nu primeam notă de la un profesor pentru asta. 

Când mi-am dat seama de puterea pe care o am, aceea de a face orice idee îmi trece prin minte, am început să fiu atras de ideea de start-up așa cum citeam pe internet despre companiile din Silicon Valley.

Am aflat întâmplător că un start-up românesc avea un eveniment de lansare la o cafenea și am zis să merg să văd cum decurge o astfel de întâlnire. Aveam în jur de 23 ani. Acest start-up era 2Parale (acum 2Performant), o platformă de marketing afiliat. Așa am aflat că pe lângă clasicele bannere pe care le foloseam pentru a câștiga bani cu unele site-uri, mai există și această posibilitate.

Cum am început?

Marketing-ul afiliat este o metodă de publicitate bazată pe performanță, adică cel care face publicitate primește un comision doar dacă vizitatorul pe care-l trimite cumpără ceva. Comisionul este între 1-30% și de obicei există o perioadă de timp în care vizitatorul trebuie să cumpere (standard este de 30 zile). În România există sute de magazine (ex: emag, decathlon, elefant) care au programe de afiliere active.

Metoda de lucru printr-o platformă de afiliere este destul de simplă: te înregistrezi, pentru fiecare produs pe care-l promovezi trebuie să generezi un link special (care face legătura dintre tine și cineva care cumpăra) și la final se adună comisioanele și ești plătit de platformă.

Primul site pe care l-am făcut strict pentru această metodă de monetizare a fost laptopcolorat.com și datorită arhivei internetului putem vedea cum arăta în 2011.

Laptop colorat marketing afiliat

Ideea mea era că există un număr de oameni care caută pe Google termenul laptop colorat și că niciun magazin nu și-ar bate capul să facă o filtrare specifică în funcție de culoare. În acest fel îmi puteam asigura poziții fruntașe în rezultatele Google, click-uri pe produse și eventual comenzi. Google îmi făcea reclamă în mod gratuit și eu doar stăteam să număr banii câștigați 🙂

În 2011 era mult mai ușor decât în zilele noastre să ai un site prezent în prima pagină Google. Astăzi această activitate este un job în sine (SEO) și concurența este acerbă în special pe cuvintele cheie cu mare potențial de cumpărare.

Marketing-ul afiliat ca side project

Toată experiența mea cu marketing-ul afiliat a început și s-a derulat în timp ce eram angajat sau chiar lucram la propriul start-up. Este metoda mea de a învăța lucruri noi, de a avea 100% libertate de decizie și de a-mi diversifica sursele de venit.

Un side project monetizat prin marketing afiliat are potențialul nu doar de a te dezvolta dpdv. tehnic ci mai degrabă dpdv. business. Vei realiza că tehnologia nu e atât de importantă pe cât crezi și că sunt chestii mult mai importante pentru succesul unui afaceri dar pe care cumva le desconsiderai. 

Plus că se potrivește mănușă pentru programatorul căruia nu-i place să iasă în evidență, să dea interviuri sau să pitch-uiască la diverse evenimente dedicate startup-urilor. Vei realiza că ai făcut ceva util atunci când oamenii vor cumpăra îndrumați fiind de site-ul tău și poți măsura ușor acest lucru pur și simplu analizând veniturile din afiliere.

Astăzi, după 10 ani, am ajuns să administrez 5 site-uri de afiliere, la colaboratori angajați și la un nivel de venituri care mi-ar permite să fac doar asta, însă îmi place să fiu tot timpul în acțiune și să testez noi idei de afaceri (de exemplu PulsulEchipei.ro). 

Ce-ți trebuie pentru a începe?

Ideea

Ca o regulă de bază, ideea ta trebuie să-i convingă pe oamenii care își doresc un anume produs sau vor să rezolve o anume problemă, să treacă cumva pe la tine pe site înainte să ajungă pe un magazin. Nu-ți va spune nimeni pe internet ideea completă, acesta este un efort pe care trebuie să-l faci pe cont propriu.

Site-ul

Multe site-uri de afiliere pornesc de la un simplu blog WordPress. E o idee bună inclusiv pentru un programator care doar vrea să testeze apele. Îți recomand totuși dacă ai cunoștințele necesare să analizezi ce procese sunt cele mai consumatoare de timp și să încerci să le automatizezi sau să le faci mai rapide cu ajutorul programării.

Promovarea

Există 2 mari tipuri de promovare: plătită (Google Ads, Facebook Ads etc) sau gratuită (SEO, word of mouth, network effects etc). Cea mai bună opțiune ar fi bineînțeles varianta gratuită, însă pornind de la audiența dorită și de comportamentul acesteia pe internet, alege varianta care crezi că e cea mai eficientă. Uneori e bun un imbold de trafic plătit pentru a face bulgărele să se rostogolească.

Concluzie

Probabil ești curios despre cum arată efectiv un site de afiliere. Un exemplu propriu ar fi lovestyle.ro. Dacă uitându-te la el poți spune “Da, pot face și eu asta” înseamnă că ai deja toate calitățile necesare dezvoltării propriului proiect în marketing afiliat. Dacă ești curios să afli și mai multe despre acest domeniu, îți recomand să citești afiliatti.ro, locul unde public constant conținut pe această temă. Mult succes!

Distribuie articolul pe: