Profilul de LinkedIn – Noul CV

LinkedIn, spre deosebire de celelalte platforme din sfera de social media, este orientat spre mediul profesional. În ultimii ani, din ce în ce mai multe companii, fie acestea multinaționale sau start-up-uri, s-au îndreptat spre LinkedIn pentru a își extinde mediul de business. LinkedIn a evoluat de la un simplu mediu de socializare profesional la o platformă prin care angajatorii pot găsi candidați pentru posturile disponibile din compania lor, oferind, totodată, noi oportunități de angajare persoanelor în căutare de job. Astfel, LinkedIn poate fi considerat aproape obligatoriu în mediul de business. 

Înainte de toate, pentru a utiliza platforma LinkedIn, este nevoie de crearea profilului personal. Totuși, față de profilul de facebook, acesta trebuie realizat într-o manieră profesională și să ofere angajatorului informații relevante. Poți privi profilul tău de LinkedIn asemenea unui CV. Pentru multe dintre companiile ce recrutează prin LinkedIn, profilul poate ține locul CV-ului. Mai mult decât atât, acesta îți oferă posibilitatea să adaugi imagini, videoclipuri, link-uri sau să primești recomandări, devenind, astfel, portofoliul personal de angajare. De aceea, așa cum ți-am recomandat și în articolul despre crearea CV-ului, chiar dacă nu aplici pentru un job cu profilul de LinkedIn, este important să adaugi o referință către acesta în CV-ul tău.

În continuare, îți voi lăsa o serie de sfaturi despre ce ar trebui să incluzi în cadrul fiecărei secțiuni a profilului tău, iar la final voi include câteva sugestii generale despre cum ar trebui să abordezi această platformă.

Ce pași sunt de urmat pentru crearea unui profil de succes?

  1. Numele și fotografia de profil (secțiunea introducere)

Pe LinkedIn, numele trebuie să fie cel real și complet, pentru a ajuta angajatorul sau potențiali colaboratori să știe exact cu cine vor interacționa. Fotografia trebuie să fie serioasă, nu un selfie, de preferat într-un mediu profesional. De asemenea, tot în această categorie, poți adăuga și o fotografie de copertă. Aceasta ar trebui să îți pună în evidență pasiunile sau domeniul de activitate și să fie de interes pentru angajator atunci când îți accesează profilul pentru prima dată (ex: o fotografie cu tine susținând o prezentare, un training, participând la un concurs etc.). Tot aici, LinkedIn îți oferă opțiunea de a adăuga disponibilitatea pentru angajare și ce tipuri de joburi te interesează, informație pe care o poți face publică pentru recrutori.

Totodată, în această secțiune, LinkedIn îți va oferi ocazia să îți adaugi datele de contact, ce pot fi vizibile în funcție de preferințele tale.

  1. Titlul și descrierea (secțiunea despre)

Titlul este elementul care apare în căutări, alături de fotografia și numele tău. Acesta trebuie să reprezinte ocupația ta. Sfatul meu este ca în cazul în care ești în căutarea unui job, aceasta să fie generalizată, nu funcția ta în cadrul altei companii, fie că aceasta este în trecut (ex: Software Developer in Bucharest, în loc de Software Developer at Compania X). În cazul în care nu ai mai lucrat sau nu ai o specializare profesională, poți trece un domeniu care te pasionează și/sau în care ai vrea să lucrezi (ex: Computer science student passionate about mobile development). Totuși, ai doar 120 de caractere la dispoziție, așa că detaliile le poți păstra pentru următoarea parte.

Descrierea (Bio) este prima informație nouă pe care o vede altă persoană în momentul accesării profilului tău. Aceasta trebuie să fie reprezentativă, să cuprindă informații relevante și reale despre tine și istoricul tău, astfel încât un recrutor să poată desprinde din aceasta ce ai făcut până acum, ce te-ar face potrivit pentru companie și ceva ce l-ar determina să te rețină.

Un exemplu de structură pentru descriere poate fi astfel: “Numele meu este _ și sunt student/absolvent al facultății _. În prezent, sunt pasionat de _ și sunt în căutare de _. Pe parcursul experienței mele, am avut ocazia să _”. Desigur, acesta este doar un model, asupra căruia te încurajez să îți lași cât mai mult amprenta.

  1. Activitate (secțiunea recomandat)

Această secțiune din cadrul profilului tău de LinkedIn reprezintă activitatea ta în cadrul platformei, din care selectezi ce dorești să fie vizibil pentru cei ce îți vizitează profilul. Astfel, poți adăuga pin-uri activităților tale, zona aceasta fiind una de highlights, ce ar trebui să includă cele mai importante realizări.

Există patru tipuri de astfel de activități, ce pot fi afișate în această secțiune: anunțuri, articole, link-uri, media. Scopul acestora este de a construi o imagine complexă despre activitatea ta profesională, ce te poate recomanda pentru o anumită funcție sau colaborare.

Anunțurile sunt, de fapt, echivalentul postărilor de pe celelalte rețele de socializare. În cadrul acestora, poți include informații pe care dorești să le transmiți oamenilor, să distribui conținut publicat de alte pagini  alături de opinia ta etc.

Pe LinkedIn, poți scrie și articole, pe care le poți face publice pe profilul tău. Poate fi de interes pentru o companie să vadă ce teme abordezi în articolele tale, viziunea ta despre subiectul respectiv și cu ajutorul acestora te poți face remarcat. Chiar  dacă ai impresia că nu ai suficientă experiență pentru a scrie un articol, sunt sigur că există persoane care dețin mai puține informații și pe care le-ar putea ajuta articolul tău. Acesta nu trebuie să fie rocket-science, poate să fie despre un proiect la care ai lucrat și despre dificultățile întâmpinate, despre experiența ta cu o anumită tehnologie, despre voluntariatul pe care l-ai făcut, iar lista poate continua.

De asemenea, poți adăuga link-uri către pagina sau blogul personal, către un proiect dezvoltat de tine sau orice altceva ce ar putea fi de interes.

În categoria media, poți include fotografii sau videoclipuri din cadrul evenimentelor/concursurilor la care ai participat sau pe care le-ai organizat, poți atașa CV-ul tău sau prezentări realizate de tine.

https://www.linkedin.com/in/andreibumbu/
  1. Experiența (secțiunea informație profesională)

a) Profesională

Pentru experiența profesională și cea de voluntariat, este important să specifici perioada, o scurtă descriere a companiei sau a ONG-ul din care ai făcut parte, rolul tău și o prezentare a activității tale. Această prezentare nu trebuie să se rezume doar la responsabilitățile funcției, ci trebuie să releve contribuția ta, tehnologiile în care ai lucrat și skill-urile pe care le-ai dezvoltat. De asemenea, aici îți recomand să atașezi imagini, link-uri etc., pentru a complementa informațiile menționate.

https://www.linkedin.com/in/chirculescumihai/

b) Educațională

Pentru experiența academică, sunt suficiente facultatea și liceul. Pe lângă specializare și perioadă, poți trece proiecte relevante pe care le-ai realizat (ex: o descriere a proiectului de licență și tehnologiile folosite) sau rezultate remarcabile în cadrul activităților extracurriculare (ex: premiu la sesiunea de comunicări științifice).

  1. Hard skills și soft skills (secțiunea aptitudini)

În cadrul acestei secțiuni, vei include abilitățile tale profesionale, fie acestea tehnice, fie non-tehnice. Pentru a spori credibilitatea skill-urilor menționate, poți primi recomandări de la conexiunile tale de pe platformă. Astfel, îți sugerez să vorbești cu persoane cu care ai lucrat (colegi de muncă, de proiect, profesori etc.) pentru a îți oferi o recomandare pentru câteva dintre skill-uri. Totuși, acestea nu pot fi verificate, de aceea este mai realist să primești recomandări de la persoane diferite la anumite abilități, decât de la aceeași persoană la toate abilitățile. Pe lângă recomandări, LinkedIn a introdus recent și “chestionare de aptitudini”, integrate în platformă, care îți pot testa și certifica anumite dintre abilitățile menționate (ex: chestionar de programare Java). Chiar și așa, este important ca acestea să se poată desprinde și din celelalte realizări trecute în profil.

Această secțiune este foarte importantă, deoarece recrutorii pot include în motorul de căutare abilitățile necesare pentru un anumit job, iar dacă tu le ai trecute, vei apărea printre rezultate. 

https://www.linkedin.com/in/andreitelehoi/
  1. Alte realizări (secțiunea realizări)

LinkedIn îți oferă foarte multe tipuri de realizări pe care le poți menționa aici, de la limbi străine cunoscute până la brevete de invenție. Astfel, ai ocazia să incluzi informații precum premii la concursuri, proiecte realizate, cursuri finalizate, evenimente organizate și multe altele care te pot ajuta să ieși în evidență față de ceilalți. De asemenea, poți adăuga și link către aceste realizări.

https://www.linkedin.com/in/vladstefanescu97/
  1. Recomandări (secțiunea informații suplimentare)

Pe această platformă, vor apărea în profilul tău recomandări primite de la alte persoane, ce pot veni ca o confirmare pentru celelalte informații prezentate pe profilul tău. Sfatul meu ar fi ca aceste recomandări să vină de la persoane cu care ai colaborat sau pentru care ai lucrat, pentru a oferi celui care îți vizitează profilul o perspectivă profesionistă asupra ta. Recomandările de la prieteni pot fi utile, însă veridicitatea și relevanța recomandării sunt mai mari dacă provin de la persoane cu care ai avut o relație profesională. Astfel, îți sugerez să te gândești la 2-3 persoane cu care ai lucrat îndeaproape și să discuți cu ele pentru a îți oferi o recomandare sinceră, care să ilustreze experiența lor în colaborarea cu tine.

https://www.linkedin.com/in/andreibumbu/

Sfaturi generale pentru profilul tău de Linkedin

Profilul tău să fie realizat în engleză, pentru a fi de interes și pentru companiile ce operează astfel. Totuși, LinkedIn îți dă posibilitatea să realizezi variante ale profilului tău în limbi diferite, care vor apărea în funcție de cea folosită de un angajator în căutarea sa.

Completează toate secțiunile menționate mai sus. Astfel, profilul tău va fi 100% complet, va conține mai multe posibile cuvinte cheie, sporindu-ți șansele de a apărea în rezultatele unei căutări.

Păstrează profesionalismul profilului tău – acesta nu trebuie confundat cu cel de facebook, ci trebuie să te limitezi la postări și informații ce au legătură cu domeniile de activitate care te interesează.

Extinde-ți rețeaua de conexiuni cu persoane cunoscute, din același domeniu sau pe care le admiri. Astfel, cu cât ai mai multe conexiuni, cu atât vei fi mai vizibil, iar după ce depășești pragul de 500 de conexiuni și ai profilul complet, LinkedIn îți va oferi titlul de All-Star.

Setează vizibilitatea profilului tău astfel încât să publici doar informațiile pe care le dorești vizibile.

Personalizează-ți URL-ul. Cel default conține o serie de cifre și litere, însă prin opțiunea de modificare a acestuia, poți opta pentru numele tău (ex: linkedin.com/in/numeprenume în loc de linkedin.com/in/66b17dh23).

Urmărește paginile companiilor care sunt de interes pentru tine. Astfel, poți urmări activitatea acestora, poți vedea ce aptitudini au persoanele care lucrează acolo și poți fi la curent atunci când sunt noi poziții deschise.

Intră în grupuri de interes pentru domeniul tău și implică-te activ în acestea, lăsând un like la anumite postări, un comentariu la o dicuție despre un subiect ce te pasionează sau distribuind o informație de interes, pentru a obține mai multe conexiuni relevante și a descoperi noi oportunități.

Sper că aceste informații te vor ajuta să îți creezi sau retușezi profilul de LinkedIn și te așteptăm să ne faci o vizită pe pagina de LinkedIn 4MAYO.

Distribuie articolul pe: