De ce scriu acest articol?
- Am avut multe încercări eșuate la interviuri de angajare și mereu m-am întrebat cum m-aș putea pregăti pentru un interviu.
- Cunosc o mulțime de persoane care nu aplică pentru interviuri de angajare, deși sunt foarte bune pe ceea ce fac, chiar dacă sunt la început de drum.
- În experiențele mele am învățat câteva lucruri pe care le consider utile și cred că merită date mai departe.
1. Unde poți căuta?
Pentru mine, primul pas a fost să caut pe platformele foarte mediatizate ca de exemplu eJobs, dar am observat că în ultimul timp acestea și-au pierdut din popularitate în detrimentul altor modalități de a găsi jobul mult dorit.
Al doilea pas pe care l-am făcut a fost să discut cu alte persoane despre modul în care au abordat procesul obținerii primului job și am ajuns la următoarele modalități prin care pot găsi jobul potrivit:
- LinkedIn:
- Este o aplicație de interes pentru angajatori deoarece:
- În prezent, majoritatea firmelor își postează ofertele de job-uri pe care acestea le actualizează în timp real.
- Se pot tria potențialii candidați de pe platforma în urma examinării profilului.
- Oferă o multitudine de joburi din care poți alege.
- În funcție de profilul creat, aplicația îți trimite anumite sugestii de joburi care ți s-ar potrivi.
- Poți lua contact direct cu persoanele responsabile de recrutare și îi poți aborda pentru diverse întrebări, curiozități legate de job.
- Este o aplicație de interes pentru angajatori deoarece:
- PCR – Prieteni, cunoștințe, relații:
- Te poți informa referitor la mediul de lucru
- Poți avea mai multe informații interne ca de exemplu:
- Media de vârstă a echipei
- Flexibilitatea programului
- Manager-ul căruia îi vei raporta
- Poți primi o recomandare, persoana care te recomandă cunoscând skill-urile pe care le ai
- Căutarea ofertelor direct pe site-urilor companiilor:
- Intri în contact direct cu angajatorul, fără o altă platformă intermediară
- Angajatorul observă prin acest lucru că te interesează atât job-ul, dar și compania
- Vei vedea și alte informații despre companie care îți vor fi benefice la interviu
2. De ce experiență ai nevoie pentru a te angaja?
Există mai multe tipologii de persoane care vor să se angajeze pe o poziție entry-level, iar de-a lungul timpului am observat două categorii:
A) Persoane cu abilități tehnice dezvoltate
Ai terminat o facultate de profil tehnic și deja ai proiecte tehnice pe care le poți arăta și în urma cărora ai învățat destul de multe lucruri dorite de angajator. Pentru cazul acesta, dacă partea de hard skill-uri este foarte bine pusă la punct, ar ajuta foarte mult următoarele lucruri:
- Să fi avut activități extracuriculare:
- voluntariat în cadrul unui ONG
- activități sportive de echipă (deși nu pare că are legatură cu domeniul IT, este un mod în care îți dezvolți comunicarea în echipă)
- participarea la evenimente/conferințe IT
- Să fi luat parte la un internship pe perioada facultății care va reprezenta o carte de vizită pentru tine:
- Internship pe perioada verii (plătit/neplătit).
- Programul de practică pe care l-ai urmat.
B) Persoane cu dorință ridicată de învățare
Sunt foarte multe persoane care își găsesc pasiunile puțin mai târziu, dar acest așa zis dezavantaj îl poți folosi foarte bine în favoarea ta. În acest caz ai nevoie de puțin mai mult efort. Se includ, bineînțeles și punctele pe care le-am amintit la IT-stul autentic, dar se mai adaugă:
Atestate obținute în urma unor cursuri, ca de exemplu:
I. Cursuri online:
Avantajele platformelor online este că nu trebuie să te deplasezi într-un sediu și se poate plia mai ușor pe programul unei persoane active, care este nevoită să realizeze multe lucruri într-o zi. În schimb, va lipsi îndrumătorul care ar fi putut răspunde în timp real neclarităților tale, cum se întâmplă în cazul cursurilor offline.
- Platforme:
- Udemy
- Skillshare
- Coursera
II. Cursuri offline:
Avantajele firmelor care oferă cursuri este faptul ca îndrumătorul cursului va fi mereu acolo pentru a-ți răspunde la întrebări. Un alt aspect este, cu siguranță, faptul că te vei întâlni cu persoane care au aceleași obiective și poți învăța din situațiile lor. În schimb, programul nu va fi atât de flexibil deoarece trebuie să fii la orele de curs prestabilite.
Indiferent de categoria în care crezi că te încadrezi, este de preferat să cunoști și limbi străine. Exemplu de limbi străine foarte căutate de angajator:
- Engleza
- este o limbă pe care foarte multe companii o au ca și cerință obligatorie, dar dacă nu o stapânești foarte bine, te poți orienta ușor către un curs în care să o înveți.
- Germana
- Franceza
- Spaniola
- Italiana
Bonus: În plus față de lucrurile enunțate mai sus, o gândire logică reprezintă un lucru obligatoriu.
3. Cum decurge un interviu?
În majoritatea cazurilor pe care le-am întâlnit și, totodată, pe care le-am discutat cu prietenii care lucrează în domeniu, am observat că desfășurarea interviurilor diferă de la o companie la alta, dar în general am întâlnit următoarele etape:
A) Interviu HR
- Interviu de cunoaștere. La acest interviu sunt întrebări referitoare la experiența ta, despre ce ai făcut în facultate.
- Acest interviu este mai mult pentru ca angajatorul să se asigure că poți să interacționezi fără probleme cu alte persoane.
- Așteptările financiare.
- Aici este o întrebare de triere deoarece fiecare angajator are un anumit buget alocat pentru oferta finală.
- Un mod de abordare este cel de a oferi un interval în care te simți confortabil.
B) Interviu tehnic
- Pentru acest interviu sunt mai multe variante:
- un interviu telefonic în care sunt întrebări generale
- un test tehnic la sediul firmei sau online
- un test la fața locului cu un reprezentat tehnic
- Poate fi o discuție cu un manager de echipă pentru a confirma că ești potrivit sau nu, în care acesta îți adresează întrebări tehnice la care trebuie să oferi un răspuns.
C) Negociere
Partea de negociere mi s-a părut întotdeauna interesantă și aici am avut în prima fază multe de pierdut deoarece nu știam care sunt grilele salariale, pentru că, ghiciți ce, diferă de la o companie la alta.
Cum să negociezi:
- Te interesezi de limita de jos pentru poziția respectivă și limita superioară. Pentru a te interesa există mai multe mijloace ca de exemplu:
- Platforma undelucram.ro (sau alte platforme asemănătoare) care îți spune care sunt salariile în funcție de job și firmă.
- Prieteni, cunoștințe care lucrează în același domeniu și pot sa îți ofere informații cu privire la salarizarea respectivelor poziții. Dacă aceștia nu se simt confortabil să-ți spună o sumă, încearcă să obții un interval orientativ.
- Acum că ai aceste informații, iei în calcul nivelul tău de experiență și ce oportunitate de învățare îți oferă compania, iar apoi poți alege o sumă în intervalul aflat.
Sper că articolul de mai sus te-a ajutat și ți-a oferit mai mult curaj pentru a aplica la joburile dorite.
Voi ce probleme ați avut în procesele de recrutare? Lăsați-ne în comentarii experiențele voastre.