Indiferent de job-ul pentru care ai ales să aplici, primul pas pe care trebuie să îl îndeplinești este trimiterea CV-ului. Această etapă este și una foarte importantă, pentru că reprezintă primul criteriu de selecție a aplicanților. Astfel, este esențial ca impresia creată de CV-ul tău să fie una cât mai bună.
Am conceput acest ghid despre cum să îți creezi un CV cât mai bun, punând la un loc informații pe care le-am deprins din experiența avută în realizarea CV-ului pentru a aplica pe o poziție în cadrul unei companii și, totodată, m-am aflat și eu în poziția de a selecta CV-uri, în cadrul proiectelor pe care le-am organizat în ONG-ul din care am făcut parte.
De unde începi?
Înainte de a începe să înșiri informații despre tine, vei avea nevoie de un template de CV în care să aranjezi informația, dar și de o structura clară pe care să o urmezi. În continuare, te voi ajuta cu realizarea acestor două lucruri.
I. Template
Deși ai putea crede că informația pe care o incluzi în CV este singura care contează, modul de prezentare a acesteia este foarte important, întrucât în momentul deschiderii CV-ului tău, aspectul acestuia va forma o primă impresie pentru angajator.
Există mai multe tipuri de template pentru care poți opta, iar mai departe îți voi vorbi un pic despre fiecare:
- Fișier MS Word blank (rating 0.5/5). Acest tip de CV presupune crearea unui document word simplu, cu titlul Curriculum Vitae, în care înșiri informații. Personal, nu îl recomand deloc, întrucât denotă dezinteres și este greu de urmărit.
- Europass (rating 1.5/5). CV-ul europass este cel mai adesea cerut de instituțiile și companiile de stat sau de anumite companii din afară. Acesta oferă o oarecare structura vizuală, însă este una destul de învechită și cu cât ai mai multe informații de inclus, cu atât devine mai greu de urmărit. Deși este cel mai răspândit template, acest aspect este un dezavantaj, întrucât angajatorul va avea de-a face cu multe astfel de CV-uri, devenind obositor din punct de vedere vizual, mai ales din cauza structurii ce conține multe informații redundante.
- Template pus la dispoziție de platforme de angajare (rating 2.5/5). Aceste template-uri se aseamănă celui anterior, oferind un oarecare aspect vizual și o structură mai ușor de urmărit. Dezavantajele acestora sunt standardizarea – nu vei fi diferențiat prea mult de ceilalți aplicanți de pe platformă – și dificultatea de a aduce modificări în funcție de personalitatea și nevoile tale.
- Template de CV oferit de MS Word (rating 3.5/5). Template-urile oferite de Word mai sparg un pic din monotonia celorlalte tipuri, oferind posibilitatea de a modifica aspectul vizual și de a avea o structură customizabilă. Totuși, oferta de astfel de CV-uri este limitată și sunt destul de greu de completat și modificat.
- Template de pe site-uri dedicate, ex.: canva.com (rating 4.5/5). Această variantă este, din punctul meu de vedere, cea mai potrivită pentru orice aplicant, întrucât oferă o gamă foarte variată de template-uri, cu multe posibilități de customizare, ce pot fi editate și completate cu ușurință. De asemenea, template-urile pot fi vizualizate și în varianta pre-completată, pentru a îți forma o imagine mai clară despre cum va arăta CV-ul tău.
- Template făcut în Photoshop sau Illustrator (rating 5/5). Dacă ai cunoștințe bune de editare grafică sau ai un prieten care se pricepe, aceasta este cea mai bună variantă, întrucât îți oferă posibilitatea de a îți personaliza întru totul CV-ul, creativitatea ta fiind limita. Totuși, don’t overdo it.
II. Structură
- Informații generale
Aceste informații trebuie incluse la începutul CV-ului și să fie cât mai vizibile, în special numele tău. Detaliile pe care recomand să le treci sunt:
- Numele complet
- O poză cu tine – indicat ar fi să fie o poză formală, de tip portret
- Date de contact – obligatoriu numărul de telefon și adresa de mail, iar recomandat ar fi să includeți și contul de linkedIn, deoarece companiile recrutează și prin intermediul acestei platforme, iar profilul tău personal este folosit pe post de CV
- Experiență profesională/Voluntariat
În cazul în care ai mai lucrat înainte, secțiunea de experiență profesională e locul unde poți trece job-urile anterioare. De asemenea, aici poți să incluzi și activitatea de voluntariat, dar se poate considera experiență profesională doar dacă a fost în cadrul unei organizații ce reprezintă un interes pentru companiile targetate (împărțirea de sticle cu apă la maraton nu se poate trece ca experiență profesională, ci doar ca activitate de voluntariat, însă organizarea de proiecte pentru studenți în cadrul unei asociații studențești poate fi considerată experiență).
Ce ar trebui sa incluzi aici:
- Compania/Organizația în cadrul căreia ai activat
- Domeniul de activitate
- Funcția avută (în cazul în care experiența ta este de voluntar și ai fost implicat în cadrul unui proiect, recomandarea noastră este să incluzi și o scurtă descriere a proiectului)
- Intervalul de timp (ex.: iunie 2017 – octombrie 2018) – dacă ai avut mai multe job-uri, acestea trebuie trecute de la cel mai recent, la cel mai vechi
- Principalele responsabilități pe care le-ai avut
- Educație
Aici vei trece facultatea absolvită sau pe care încă o urmezi și liceul (la fel ca la experiență, prima unitate de învățământ trecută trebuie să fie și cea mai recentă, în așa fel încât să apară mai întâi facultatea, iar apoi liceul), incluzând următoarele informații:
- Intervalul de timp
- Specializarea (pentru facultate dacă este cazul, iar pentru liceu, profilul absolvit)
- Skill-uri
Pentru această categorie, vei scrie despre abilitățile personale și, fără să vrei, e posibil să intervină și subiectivismul. De aceea, este important ca informațiile furnizate să fie cât mai realiste și justificate, astfel încât angajatorul să le ia în considerare (de exemplu, nu poți trece că ești experimentat în programare Java pentru că ai luat 9 la examen, în schimb dacă ai absolvit o serie de cursuri oferite de platforme precum udemy, coursera etc. sau ai proiecte personale dezvoltate, da).
- Hard Skills
Acestea se referă la cunoștințele tehnice, limbaje de programare cunoscute, framework-uri cu care ai lucrat, competențele digitale etc. Sugestiile mele în acest sens sunt:
- Să treci doar cunoștințele pe care ești sigur că le deții
- Să specifici nivelul tău pentru cunoștințele trecute (începător, mediu, avansat experimentat sau o notă pe o scară numerică) sau anii de experiență cu tehnologia respectivă (în cazul în care ai lucrat în cadrul unei companii cu aceasta)
- Abilitățile trecute ar trebui să poată fi justificate prin celelalte informații din CV, cum ar fi certificări, proiecte, locul de muncă etc.. În cazul în care acestea nu se regăsesc, sugestia noastră este să specifici pe scurt contextul în care ai dobândit skill-ul respectiv.
- Soft Skills
Acestea reprezintă abilitățile non-tehnice care ar putea fi valorificate în cadrul unei companii. De obicei, cele mai căutate și cu importanță deosebită sunt skill-urile care te recomandă pentru lucrul în echipă și interacțiunea cu alți oameni. Asemenea hard skill-urilor, și soft skill-urile trebuie justificate printr-un context, deoarece oricine ar putea enumera calități și trăsături apreciate într-o companie, dar fără să îl reprezinte. Astfel, recomandarea mea este ca înainte să înșiri soft skill-urile avute, să scrii un scurt paragraf prin care să prezinți contextul în care le-ai dobândit. De exemplu, dacă ai trecut lucru în echipă, leadership și abilități organizatorice, ar trebui să descrii succint situația în care te-ai aflat în poziția de lider, modul în care ai interacționat cu echipa și activitățile pe care a trebuit să le oragnizezi.
- Limbi străine cunoscute
Limbile străine cunoscute te pot diferenția de ceilalți aplicanți cu abilități asemănătoare, în special în cadrul companiilor care își desfășoară activitatea internațional. Pe lângă limba engleză, care este un must, companiile pot fi interesate și de germană, franceză, italiană etc..
Este important să specifici nivelul de cunoaștere al limbii străine pe care o treci, alături de certificatul sau examenul care să ateste acel nivel.
- Certificări
Denumirea acestei categorii este destul de explicită, aici vei trece denumirea și emitentul certificatului obținut. Certificările trebuie să fie relevante pentru domeniul în care dorești să te angajezi și să fie furnizate fie de platforme de cursuri online, fie de la companii care oferă astfel de certificări.
- Proiecte individuale, cursuri, workshop-uri etc.
La această categorie ai ocazia să menționezi celelalte activități în care ai fost implicat, care să te recomande pentru poziția pe care aplici. Este important ca angajatorul să vadă că tu nu te-ai limitat la facultate și că ai fost dornic să asimilezi cât mai multe cunoștințe și experiențe. Totuși, trebuie ca informațiile trecute aici să fie relevante domeniului pentru care aplici și de actualitate (de exemplu, o aplicație dezvoltată de tine sau participarea la un workshop susținut de o companie din domeniul în care vrei să activezi sunt experiențe relevante, olimpiada de geografie din clasa a VI-a nu este).
- Hobby-uri
Hobby-urile trecute în CV pot ajuta angajatorul să își facă o idee mai amplă despre tine și să te identifice mai mult cu un potențial coleg, nu doar cu un aplicant. Totuși, trebuie să ai grijă ce hobby-uri treci, astfel încât acestea să fie reprezentative pentru tine și relevante pentru angajator (să te uiți la seriale și să dormi nu sunt hobby-uri relevante, acestea trebuie să fie lucruri care te pasionează și care te pot caracteriza). Mai mult decât atât, companiile adoptă din ce în ce mai mult ideea de identitate organizațională, iar hobby-urile tale pot să determine angajatorul să considere că ești potrivit pentru companie, chiar dacă pe partea tehnică mai ai de îmbunătățit.
Acestea ar fi sfaturile mele pentru redactarea CV-ului. Dacă mai ai întrebări sau ai nevoie și de alte sfaturi, nu ezita să ne trimiți un mesaj prin pagina de contact sau să lași un comentariu. Spor!
3 Comments
Cornel
Foarte utile aceste sfaturi. Dupa ce le-am aplicat interesul companiilor a crescut mult mai mult.
Kashan
O alta varianta de template poate fi direct intr-un web site (HTML+CSS / Page builder)
7 cursuri gratuite create de Cisco - 4Mayo
[…] finalizarea cursului, vei obține și un badge Networking Academy, pe care îl poți preciza în CV-ul sau LinkedIn-ul […]